Naše Galaxie > Informace o nadkupách galaxií

Informace o nadkupách galaxií

Zde se nachází informace o některých sousedních nadkupách galaxií. Celkem se jedná o 14 nadkup galaxií, z nichž nejznámější asi je nadkupa galaxií v Panně.

Nadkupa galaxií v Panně (Virgo)
Jméno získala po místní nadkupě galaxií, protože nadkupu ovládá rozsáhlá kupa galaxií v Panně. Naše vlastní Místní skupina galaxií leží blízko jednoho konce nadkupy galaxií. V kosmologickém měřítku se jedná o celkem malou nadkupu.
Nadkupa galaxií v Hydře (Hydra)
Sousední nadkupa galaxií, která je svými rozměry a tvarem velmi podobná nadkupě galaxií v Panně. Také v nadkupě galaxií v Hydře dominuje jedna bohatá kupa galaxií – A1060, jedna z blízkých kup galaxií v katalogu „George Abell's catalog of rich galaxy clusters“.
Nadkupa galaxií v Kentauru (Centaur)
Nejbližší rozlehlá nadkupa galaxií. Nadkupa galaxií v Kentauru je velká nadkupa, která obsahuje 4 bohaté kupy galaxií – A3526, A3565, A3575 a A3581, stejně jako stovky menších skupin galaxií. Mezi nimi je dominantní kupou A3526, která leží ve vzdálenosti 140 milionů světelných let. Při pohledu z velké vzdálenosti to může vypadat tak, že nadkupy galaxií v Panně a Hydře náleží nadkupě galaxií v Kentauru. Nadkupa galaxií v Kentauru leží blízko „Velké přitažlivost“ – velké koncentrace hmoty způsobující pohyb naší galaxie a dalších. Je to schované za rovinu naší vlastní galaxie, ale je to pravděpodobný, že je rozsáhlá kupa A3627 z  větší části odpovědná.
Nadkupa galaxií Perseus-Ryba (Perseus-Pisces)
Velice významná nadkupa. Tato nadkupa je rozsáhlá deska skupin galaxií roztroušených okolo tří bohatých kup – A262, A347 a A426. A426 je velmi bohatá kupa, která obsahuje tisíce galaxií.
Nadkupa galaxií Pavo-Indus
Toto je celkem slabá nadkupa, která určuje jeden konec dlouhé stěny galaxií, která zasahuje nadkupu v Kentauru a pravděpodobně i nadkupu v Panně. Tato nadkupa obsahuje tři bohaté kupy galaxií – A3656, A3698 a A3742.
Nadkupa galaxií ve Vlasech Bereniky (Coma)
Toto je malá, ale velmi proslulá nadkupa galaxií vzdálená přibližně 300 milionů světelných let. Jsou zde dvě velmi bohaté kupy galaxií – A1367 a A1656, obě obsahují tisíce galaxií. A1656 je velmi známá kupa, je známá jako kupa galaxií ve Vlasech Bereniky a před dávnou dobou, v roce 1933 studoval Fritz Zwicky pohyb galaxií v této kupě galaxií, aby stanovil množství skryté hmoty ve vesmíru. Nadkupa galaxií ve Vlasech Bereniky leží ve středu Velké stěny, obrovského vlákna galaxií, které se prostírá přes stovky milionů světelných let. Jeden konec končí v nadkupě galaxií v Herkulovi. Byla to první zjištěna stěna galaxií, přestože je jich dnes známo více.
Nadkupy galaxií v Sochaři (Sculptor)
Dvě nadkupy v oblastech Sochaře a Fénixe označují polohu velmi dlouhé stěny tisíců skupin galaxií rozpínající se v prostoru více než 1 miliardy světelných let. Toto je pravděpodobně nejdelší blízká stěna galaxií.
Nadkupy galaxií v Herkulovi (Hercules)
Zde leží dvě známé a nápadné nadkupy. Menší a bližší nadkupa je možná známá dvěma dominujícími kupy – A2197 a A2199, které leží velice blízko sebe. Tato nadkupa leží ve vzdálenosti 400 milionů světelných let. Druhá nadkupa je nepatrně vzdálenější – 500 milionů světelných let, ale zase je mnohem větší a obsahuje množství bohatých kup roztroušených okolo stovek menších skupin galaxií.
Nadkupa galaxií ve Lvu (Leo)
Několik velkých kup galaxií na hranici Lva a Velké medvědice ve vzdálenosti 450 milionů světelných let značí přítomnost další velké nadkupy. Dominantní kupy jsou A1185 a A1228.
Nadkupa galaxií Shapley
Toto je velmi známá nadkupa. Ačkoliv byla objevena v roce 1989, pojmenována je podle Harlow Shapley, který jako první ve třicátých letech upozornil na hojnost galaxií v této části oblohy. Nadkupa Shapley je masivní nadkupa a mnoho studií bylo provedeno na ní a ačkoliv není nejjasnější známou nadkupou, ale zajisté je jednou z  nejhustějších. Jsou zde dvě hlavní koncentrace – jedno ve vzdálenosti 500 milionů světelných let a druhé, větší v 650 milionech světelných let. Je zde nejméně dvacet bohatých kup galaxií mezi tisíci skupinami galaxií. Tři nejbohatší kupy galaxií nesou označení – A3558, A3559 a A3560.
Nadkupy galaxií Ryba-Velryba (Pisces-Cetus)
Toto je oblast, která obsahuje několik hlavních nadkup vzdálených 800 milionů světelných let, což v roce 1987 poznamenal Brent Tully. Je zde několik velmi velkých nadkup, které vytvářejí velkou stěnu s délkou stovek milionů světelných let.
Nadkupa galaxií v Pastýři (Bootes)
Ve vzdálenosti přes 800 milionů světelných let je v Pastýři dvojice nápadných nadkup, ale tato oblast oblohy je více známá rozsáhlou Volným prostorem v Pastýři, která leží před nimi. Napříč má přibližně 300 milionů světelných let. V tomto prázdném prostoru se nenalézá žádná hlavní kupa galaxií, ale je zdě několik samostatných galaxií, takže tento prostor není úplně prázdný.
Nadkupa galaxií v Hodinách (Horologium)
Toto je obrovská nadkupa vzdálená 900 milionů světelných let. Není tak hustá jako nadkupa Shapley, ale obsahuje velké množství bohatých kup galaxií rozprostírající se prostoru s průměrem 500 milionů světelných let. To zní dělá jednu z největších známých nadkup. Toto je další oblast oblohy, kde Harlow Shapley poznamenal, že je zde hojné množství galaxií. Mapování galaxií v této čássti oblohy také ukázalo, že je zde menší nadkupa vzdálená 600 milionů světelných let, která leží před ní. V astronomických denících je Nadkupa galaxií v Hodinách často označována jako Nadkupa galaxií Hodiny-Mřížka (Horologium-Reticulum).
Nadkupa galaxií v Severní koruně (Corona Borealis)
Nejvzdálenější ze slavných nadkup. Bylo zjištěno, že se v tomto malém souhvězdí nachází velký počet bohatých kup galaxií. Dominantní kupou je pravděpodobně A2065, ale nachází se zde dalších devět nebo deset kup, kterou jsou také bohaté. Nadkupa se nachází ve vzdálenosti zhruba 1 miliardy světelných let.
Nadkupa
Zakreslení poloh jasných galaxií v oblasti Persea odhaluje přítomnost obrovské plochy galaxií spojující tři bohaté kupy galaxií. Toto je nadkupa galaxií Perseus-Ryba.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 4124krát.

Vytištěno ze stránky projektu Galaxie (astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2335-informace-o-nadkupach-galaxii)