Seskupení > Exoplanety > 55 Cancri

55 Cancri

Dvojitý systém, který se skládá z oranžovo – žluté hvězdy okolo které obíhá planeta, a červeného trpaslíka.
Planeta s hmotností 0,8 násobku hmotnosti Jupiteru obíhá každých 14,76 dní na oběžné dráze ve vzdálenosti 0,11 AU od hvězdy. Z tohoto důvodu bude její povrchová teplota zhruba 1 000 K.

Dále se okolo hvězdy 55 Cancri A nachází prachový disk.
Obrázek
Grafická představa, autor NASA

Obrázek
Hvězda 55 Cancri a její planety.

Souhvězdí:Rak (Cancer)
Vzdálenost:40,9 světelných let
Radiální rychlost:27,2 km.s-1
Vzdálenost mezi 55 Cancri A a B: 1 065 AU
55 Cancri A 55 Cancri B
Spektrální třída:G8 M3.5
Opt. hv. velikost: 5,95 mag. 13,14 mag.
Zářivý výkon:0,57 LSlunce 0,000 76 LSlunce
Hmotnost:0,85 MSlunce 0,13 MSlunce
Průměr:0,91 RSlunce 0,3 RSlunce

Ostatní fotografie

Povrch 55 Cancri e
55 Cancri e Současná teorie předpokládá, že 55 Cancri e je planeta podobná Zemi, která pravděpodobně vznikla počátečním odfouknutím horních vrstev z plynného obra. Na snímku můžeme spatřit představu povrchu 55 Cancri e, který je doposud roztavený teplem z doby vzniku a také blízkou mateřskou hvězdou. Kůra planety je silná pouze několik kilometrů a oceány lávy pokrývají velkou část povrchu. Obloha je čistě modrá, a přestože je tak tenká, disk hvězdy je malinko zamlžený. Pro vytvoření mračen je tu příliš nízká teplota, ale jinak vzácný křemičitý prach se může vytvořit po erupcích.
Svět lávy 55 Cancri e
55 Cancri e Planeta 55 Cancri b může být v době opozice snadno spatřena z vnitřní planety. Na snímku jsou v popředí vidět vulkanické plošiny a moře lávy na pozemské planetě 55 Cancri e, která je obklopena modrou mlhou způsobenou její slabou, doposud bezmračnou atmosférou.
V záři 55 Cancri
55 Cancri e Planeta 55 Cancri e byla druhá objevená planeta pozemského typu. Sice neznáme přesně teorii vzniku, pouze se můžeme domnívat, že se může jednat o supermasivní skalnatou planetu nebo malou plynnou planetu. V případě pozemské teorie by se jednalo o 17 krát hmotnější planetu než je Země. V důsledku její těsné oběžné dráhy okolo mateřské hvězdy by na ní panovaly pekelné podmínky. Jezera a oceány lávy vyzařují na odvrácené straně v červené barvě.
Odvrácená strana 55 Cancri b
55 Cancri b Zachycený asteroid krouží po oběžné dráze okolo modrého disku planety 55 Cancri b.
55 Cancri b
55 Cancri b Jedná se o objev druhého „horkého Jupiteru“. Planeta obíhá příliš blízko své mateřské hvězdy, a proto se na jejím povrchu netvoří mračna. Místo toho může do hloubky pozorovat atmosféru planety.
55 Cancri b
55 Cancri b Ráno v atmosféře 55 Cancri b, kde jsme obklopeni ze všech stran modrou klenbou. V dálce vidíme siřičitá mračna, která se vytvořila za chladné noci, ale nyní se rozpouští vlivem slunečních paprsků.
55 Cancri c
55 Cancri c Zejména při největší vzdálenosti planety 55 Cancri c od mateřské hvězdy můžeme pozorovat díky nízké teplotě vznik mračen v některých částech atmosféry, ale větší část planety bude čistá. Na umělecké představě vidíme přivrácenou stranu, kde jsou patrné turbulentní oblasti letících mračen na modrém moři. Mračna mohou být složena ze směsi síry, jako je tomu u Venuše, případně z vody.
Měsíc plný kráterů 55 Cancri c
55 Cancri c Podle vzdálenosti a výstřednosti oběžné dráhy planety 55 Cancri c může být možné, že tato planeta doposud není rotačně vázaná se svou mateřskou hvězdou. V tomto případě mohou okolo ní obíhat měsíce, z nichž některé mohou být hmotné jako Merkur. Na umělecké představě vidíme měsíc bez atmosféry, který je silně poset krátery. Na pozadí je modrá planeta, u které se objevují pruhy bílých oblak.
Svět okolo 55 Cancri
55 Cancri c 55 Cancri b a c jsou si nejblíže tehdy, pokud se tyto dvě planety vzájemně seřadí se svým sluncem v době, kdy je planeta c nejvíce vzdálená od hvězdy. V tomto případě je vzájemná vzdálenost planet pouhých 0,015 AU, což je něco málo přes 2 milióny kilometrů nebo 6ti násobek vzdálenosti Země–Měsíc. V popředí vidíme postavení těchto světů s planetou 55 Cancri c a jejím měsícem. V pozadí je 55 Cancri b stejně jako mateřská hvězda samotná, přes níž přechází 55 Cancri e.
Přechod planet přes 55 Cancri
55 Cancri c Z oběžné dráhy 55 Cancri c jsme se podívali na 2° disk mateřské hvězdy (0,2 AU daleko), kde jsme svědky dvojitého přechodu dvou vnitřních planet.
Měsíce 55 Cancri d
55 Cancri d Planeta 55 Cancri d je hmotnější než Jupiter a přesto je to jedna z mála nalezených planet, které se nacházejí na oběžné dráze ve vzdálenosti Jupiteru. Na umělecké představě vidíme plynného obra se svými měsíci.

Mapa
Poloha 55 Cancri v souhvězdí Raka
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 7734krát.

Vytištěno ze stránky projektu Hvězdy (astronomia.zcu.cz/hvezdy/exoplanety/72-55-cancri)