S > Strnad > Antonín Strnad

Antonín Strnad

Antonín Strnad se narodil do zámožné rodiny v Náchodě roku 1746. Svá studia začal na gymnázium v Hradci Králové. Během jeho studií přišel jeho otec o veškerý majetek a dostal se tak do velké chudoby. Antonín se tak dostal do jezuitského řádu, který mu umožnil další studia. Po dokončení gymnázia začal studovat Karlovu univerzitu v Praze, kde se zaměřil z počátku na teologii, poté na matematiku, fyziku a astronomii. Díky svému talentu se dostal až na post profesora matematiky a fyzikální geografie na Karlově univerzitě roku 1778. O tři roky později se stal ředitelem klementinské hvězdárny, byl nazýván královský astronom. Ve svém životě se však nejvíce zasloužil o založení první České společnosti nauk roku 1784 spolu s Ignácem Bomem. Tato společnost se zabývala vydáváním odborných článků svých členů. Dále se zasloužil o záchranu a obnovení orloje na Staroměstském náměstí v Praze.

Antonín Strnad

Zastaralý hodinový strojek byl ve velmi špatném stavu, Strnad však věděl, jakou cenu má tento stroj, proto jej během let 1787–1791 uvedl do původního stavu spolu s dalšími spolupracovníky, včetně hodináře Simona Landspergera. O čtyři roky později se oženil, vedl velice šťastný manželský život, měl dva syny a dvě dcery. Ve stejném roce se stal rektorem Karlovy univerzity. Celý svůj život zasvětil astronomickým pozorováním se zaměřením na rozvoj meteorologie.

Strojek Staroměstského orloje

Jeho vzorem se stal Josef Stepling, který byl na univerzitě jeho profesor. Strnad prováděl pravidelná meteorologická měření, byl dochován Strnadům deník začínající datem 1. ledna 1775. K měření využíval různé druhy barometrů, teploměrů. Pro vylepšení měření se připojil do skupiny mannheimské meteorologické společnosti, která poskytovala různé měřicí přístroje vysoké kvality. Díky nimž se stal Strnad jedním z nejlepších meteorologů vůbec, jeho výsledky byly velice přesné a pečlivě vyhodnocené. Strnad se zasloužil i o rozšíření meteorologických stanic po našem území. Vše začalo v Praze v Klementinu, stanice se rozšířily i do Žatce, Telče, Teplé, Plané, … Jako první ve střední Evropě, byla od roku 1775 na několika místech, prováděla pravidelná měření v 7, 14, 21 hodin a záznamy o počasí. Když Strnad dovršil 50. roku života, začal se zhoršovat jeho zdravotní stav. Omezil i svoji práci, vzdal se postu v České společnosti nauk. V roce 1799 však onemocněl tuberkulózou. Dne 23. září 1799, v pouhých 53 letech, umírá na zámku v Sazené, kam ho na léčení pozval kníže Kinský.

Stránka byla naposledy editována 16. srpna 2016 v 14:36.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 2095krát.

Vytištěno ze stránky projektu Astronomové (astronomia.zcu.cz/astronomove/strnad/2515-antonin-strnad)