Naše Galaxie > Nadkupa galaxií

Nadkupa galaxií

Kupy galaxií jsou součástmi nadkup galaxií o rozměrech stamilionů světelných let. Místní skupina je součástí nadkupy galaxií, v jejímž středu je kupa galaxií v souhvězdí Panny.

Nadkupa galaxií v Panně (Virgo)

Naše Galaxie je jedna z tisíce galaxií, které leží v dosahu 100 milionů světelných let. Mapa, která je uvedená níže, ukazuje, že galaxie mají tendenci shlukovat se do skupin (kup galaxií), největší blízká kupa je kupa galaxií v Panně, která soustřeďuje několik stovek galaxií, které jsou ve skupinách galaxií kolem dokola. Všechny tyto skupiny galaxií dohromady jsou známé jako nadkupa galaxií v Panně. Druhá nejbohatší kupa v této části vesmíru je kupa galaxií v Peci (Fornax), ale není tak bohatá jako kupa galaxií v Panně. Na mapě jsou zobrazené pouze velmi jasné galaxie, naše galaxie je tečka blízko středu.

Nadkupa
Nadkupa galaxií v Panně
  • Počet skupin galaxií (v rámci 100 milionů světelných let) = 160
  • Počet rozsáhlých galaxií (v rámci 100 milionů světelných let) = 2 500
  • Počet trpasličích galaxií (v rámci 100 milionů světelných let) = 25 000
  • Počet hvězd (v rámci 100 milionů světelných let) = 500 000 miliard

Informace o skupinách galaxií

V následujícím článku se nachází stručné informace o některých sousedních skupinách galaxií.

Informace o skupinách galaxií

Nejbližší nadkupy galaxií

Na následujícím obrázku je mapa vesmíru v dosahu 500 milionů světelných let. Zobrazuje většinu hlavních nadkup galaxií, které obklopují nadkupu galaxií v Panně. Tyto nadkupy galaxií nejsou ve vesmíru izolované, ale společně s množstvím dalších menších soustředění galaxií vytváří části rozlehlých stěn galaxií, které obklopují rozsáhlé prázdné prostory. Na mapě jsou patrné tři z největších stěn, které nás obklopující stejně jako několik největších prázdných míst. V dosahu 500 milionů světelných let se nachází několik stovek tisíc velkých galaxií a při takovém měřítku se zdá být naše Galaxie velmi bezvýznamný objekt.

Nadkupy
Nejbližší nadkupy galaxií

Seznam nejbližších nadkup galaxií

Následuje seznam většiny známých hlavních nadkup galaxií v dosahu 1 miliardy světelných let. Uvedené jsou pouze ty nadkupy galaxií, které obsahují minimálně 3 významné kupy galaxií (Abellovo kupy galaxií). Paradoxně zde není uvedena nadkupa galaxií v Panně, které jsme součástí, protože obsahuje pouze jednu významnou kupu galaxií (kupa galaxií v Panně).

Seznam
Seznam nejbližších nadkup galaxií

Sousední nadkupy galaxií

Galaxie a kupy galaxií nejsou ve vesmíru rozmístěny nějak pravidelně, místo toho se hromadí do obrovských kup a ploch a stěn galaxií roztroušených s obrovskými prázdnými místy, kde se nachází velmi málo galaxií. Výše uvedená mapa zobrazuje většinu nadkup galaxií včetně nadkupy galaxií v Panně – zcela minoritní nadkupa galaxií, jejíž menšinovým členem je právě naše galaxie. Celá mapa představuje přibližně sedm procent z celkového průměru viditelného vesmíru. Jednotlivé galaxie jsou příliš malé na to, aby se objevily na této mapě a tak každý bod představuje skupinu galaxií.

Nadkupy
Sousední nadkupy galaxií
  • Počet nadkup galaxií (v rámci 1 miliardy světelných let) = 80
  • Počet skupin galaxií (v rámci 1 miliardy světelných let) = 160 000
  • Počet rozsáhlých galaxií (v rámci 1 miliardy světelných let) = 3 miliony
  • Počet trpasličích galaxií (v rámci 1 miliardy světelných let) = 30 milionů
  • Počet hvězd (v rámci 1 miliardy světelných let) = 500 milionů miliard

Informace o nadkupách galaxií

V následujícím článku se nachází stručné informace o některých sousedních nadkupách galaxií.

Informace o nadkupách galaxií

Známé nadkupy galaxií

Toto je mapa všech hlavních známých nadkup galaxií v dosahu 2 miliard světelných let zakreslených do supergalaktické roviny. Každý bod na mapě je bohatá kupa galaxií obsahující stovky galaxií, tak jak je uvedeno v Abellovo katalogu bohatých kup galaxií. Tato mapa nezobrazuje každou bohatou kupu, ale pouze ty, co jsou společně seskupeny do útvarů rozsáhlých nadkup. Každá z těchto nadkup musí obsahovat stovky nebo možná tisíce menších skupin galaxií. Tato mapa není samozřejmě kompletní, rovina naší galaxie prochází přibližně svislým směrem středem mapy a většina astronomů dává při studiu přednost galaxiím, které jsou od této roviny vzdálené, protože zde se nachází mnohem méně plynu a prachu, který zakrývá náš pohled do vesmíru. Toto vysvětluje, proč je většina známých nadkup galaxií v pravé a levé části mapy.

Vesmír
Vesmír v dosahu 2 miliard světelných let

Označení na této mapě se vztahují k souhvězdím, ve kterém se nachází většina nadkupy, to může být poněkud odlišné od obvyklého označení nadkup. Například nadkupa galaxií Perseus-Ryba (Perseus-Pisces) je označena jako „Per-And“. Největší nadkupou na mapě je velmi rozsáhlá nadkupa galaxií v Hodinách (Horologium) – označená Hor-Eri. Existuje velké množství bohatých kup, které nemají dosud publikovaný rudý posuv. Například, pravděpodobně velká nadkupa v souhvězdí Rydla (Caelum) ve vzdálenosti 1,4 miliardy světelných let spojená s Abellovými kupami 3256, 3265, 3268, 3273, 3275, 3285, 3289, 3295 a 3307, ale pouze jedna z těchto kup má v kompilaci rudých posuvů kup „Struble and Rood's compilation of cluster redshifts“ uvedený rudý posuv (A3295, z=0,1062) a proto není tato nadkupa na mapě zobrazena.

Seznam hlavních nadkup galaxií v blízkém vesmíru

V následujícím článku naleznete seznam známých nadkup ve vesmíru, které obsahují nejméně tři Abellovy kupy galaxií.

Seznam
Seznam hlavních nadkup galaxií v blízkém vesmíru

Co je dál? aneb Pozorovatelný vesmír

Tato mapa se pokouší znázornit celý viditelný vesmír. Galaxie ve vesmíru mají tendenci soustřeďovat se do obrovských ploch a nadkup galaxií, které obklopují rozsáhlá prázdná místa, což způsobuje, že vesmír jeví buňkovou strukturu. Protože se světlo pohybuje vesmírem konečnou rychlostí, ve vzdáleném vesmíru můžeme vidět objekty, ve velmi mladém věku, před 15 miliardami let.

Viditelný vesmír
  • Počet nadkup galaxií (v rámci 15 miliard světelných let) = 270 000
  • Počet skupin galaxií (v rámci 15 miliard světelných let) = 500 milionů
  • Počet rozsáhlých galaxií (v rámci 15 miliard světelných let) = 10 miliard
  • Počet trpasličích galaxií (v rámci 15 miliard světelných let) = 100 miliard
  • Počet hvězd (v rámci 15 miliard světelných let) = 2 000 miliard miliard

Doplňující informace o vesmíru

V tomto článku se dozvíte o tom, co se ví o rozměrech vesmíru a jak se bude pravděpodobně vyvíjet. Na konci najdete jeden zajímavý obrázek, který představuje plátek vesmíru, tak jak jej vidíme z pozorování ze Země.

Informace
Stránka byla naposledy editována 27. ledna 2013 v 15:19.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 24410krát.

Vytištěno ze stránky projektu Galaxie (astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2332-nadkupa-galaxii)