2M1207

Spektrální typ:M8
Vzdálenost:70 pc
Pozorovaná hvězdná velikost:13 mag.
Rektascenze: 12h07m33s
Deklinace:-39°32'54"
Představa Hvězda

Objekt s označením 2M1207 je hnědý trpaslík nacházející se v souhvězdí Hydry. Od naší sluneční soustavy je vzdálen 228 světelných let a jedná se o nevýraznou a velmi mladou hvězdu s  povrchovou teplotou pouhých 1 000 K, která se nachází ve skupině dalších mladých hvězd se zhruba stejným vývojem. Tato hvězda má planetu s hmotností pěti Jupiterů, která se nachází ve vzdálenosti 55 AU od mateřské hvězdy. 2M1207 b je první exoplaneta, která byla objevena opticky.

Hydra - mapa
Mapy souhvězdí Hydry s vyznačením polohy 2M1207

Následující kompozitní snímek zobrazuje hnědého trpaslíka 2M1207 (ve středu) a slabší objekt, který se nachází blízko něj. Tato fotografie je výsledkem tří expozic v blízkém infračerveném spektru (vlnových délkách 3,8, 2,2, a 1,6 µm) pořízených pomocí přístroje s adaptivní optikou na 8,2m VLT Yepun teleskopu na observatoři Paranal (ESO).

Snímek
Snímek hvězdy 2M1207 a její obří plynné planety.

V únoru a březnu roku 2005 pořídili astronomové nové snímky mladého hnědého trpaslíka a jeho obřího planetárního průvodce a mohli učinit následující prohlášení:

„Naše nové snímky přesvědčivě ukazují, že se jedná skutečně o planetu, první planetu, která byla vyfotografována mimo naší sluneční soustavu“, říká Geal Chauvin, astronom ESO a vedoucí týmu astronomů, který se touto teorií zabývá.

„Oba dva objekty – obří planeta a mladý hnědý trpaslík – se pohybují spolu; pozorovali jsme je po dobu jednoho roku a nové snímky v podstatě potvrdili naše výsledky zkoumání z roku 2004“, říká Benjanim Zuckerman, profesor fyziky a astronomie, člen Institutu Astrobiologie NASA a člen týmu. „Jsem si na více než 99 procent jistý.“ Planeta a hnědý trpaslík jsou od sebe 55 krát dále než Země a Slunce.

Poloha planety a hvězdy
Poloha obří plynné planety 2M1207b a mateřské hvězdy hnědého trpaslíka

Stejný tým astronomů v září oznámil, že na snímcích se nachází slabá načervenalá skvrna v blízké vzdálenosti od mladého hnědého trpaslíka. Tento slabý objekt, nyní pojmenovaný jako 2M1207b, je více než 100 krát méně jasný než hnědý trpaslík 2M1207A. Ve spektru 2M1207b jsou silně zastoupené molekuly vody, což svědčí o tom, že tento objekt musí být chladný. Výpočty podle infračervených barev a spektrálních dat vedou k závěru, že 2M1207b je planeta s  pětinásobnou hmotností Jupiteru. Její hmotnost může být odhadnuta také použitím jiné metody, která zkoumá sílu jejího gravitačního pole; pomocí této metody bylo zjištěno, že hmotnost může být menší než 5 hmotností Jupiteru.

Představa
Tento obrázek ukazuje uměleckou představu první planety mimo naší soustavu objevenou pomocí přímého zobrazení, která obíhá okolo hnědého trpaslíka (vlevo). Oba objekty jsou velmi mladé, mladší než 10 miliónů let a okolo hnědého trpaslíka lze stále najít protoplanetární disk.

V době objevu (duben 2004) bylo velmi obtížné prohlásit, že se jedná o planetu, stejně dobře to mohl být nějaký objekt na pozadí (např. zvláštní galaxie nebo neobvyklá chladná hvězda s abnormálními infračervenými barvami).

Porovnání
Porovnání možného planetárního systému u hvězdy 2M1207 a sluneční soustavy, u které jsou zobrazeny pouze vnější planety.

V dubnu 2005 došlo k potvrzení, že slabší objekt, nacházející se u hnědého trpaslíka 2M1207 je obří plynná planeta s označením 2M1207 b s hmotností pěti hmotností Jupiteru.

Porovnání
Pohled na oběžné dráhy vnějších planet sluneční soustavy a planetu 2M1207b, která obíhá hvězdu 2M1207 v souhvězdí Hydry.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 9721krát.

Vytištěno ze stránky projektu Hvězdy (astronomia.zcu.cz/hvezdy/exoplanety/62-2m1207)