Naše Galaxie > Stavební struktura Galaxie

Stavební struktura Galaxie

Pohled na Galaxii

Na následujícím obrázku se nachází umělecký pohled na celý prostor naší Galaxie – spirální galaxie s nejméně 200 miliardami hvězd. Naše Slunce je schované hluboko v rameni Orion vzdáleném asi 26 400 světelných let od centra. Směrem k centru Galaxie jsou hvězdy mnohem blíže k sobě, než je to v místech, kde žijeme. Také si můžeme všimnout malých kulových hvězdokup, které leží vně roviny Galaxie a sousední trpasličí galaxie Střelec (Sagittarius) – Sagittarius Dwarf Galaxy, která je pomalu pohlcována naší vlastní Galaxií.

Galaxie

Vlastnosti Galaxie

Průměr galaktického disku ~ 28 kpc (90 000 světelných let)
Průměr galaktického hala ~ 40 kpc
Průměr galaktické koróny ~ 200 kpc
Počet hvězd v Galaxii nejméně 200 miliard
Celková hmotnost centrální části Galaxie 200 miliard hmotností Slunce
Celková hmotnost včetně galaktického hala 400 miliard hmotností Slunce
Celková hmotnost včetně galaktické koróny (3-6) biliónů hmotností Slunce
Velikost centrální příčky 3,5 kpc ± 0,5 kpc
Vzdálenost Slunce od středu Galaxie 8 kpc (26 400 světelných let)
Výška Slunce nad galaktickou rovinou 4,3 pc (14 světelných let)
Rychlost pohybu Slunce 250 km.s-1
Oběžná doba Slunce okolo středu Galaxie 220 milionů let
Počet oběhů okolo středu Galaxie 20x – 21x
Směr pohybu Slunce α = 21h 12m
δ = 48° 19'

Stavba Galaxie

Na následujícím obrázku je nákres Galaxie při pohledu shora směrem dolů. Důkazy pro tento obrázek jsou uvedeny níže. Slunce je jedna z 200 miliard hvězd v této typické spirální galaxii s příčkou, která má přibližně 90 000 světelných let v průměru.

Mapa

Mezi spirálními rameny je také množství hvězd, tak jako ve spirálních ramenech. Důvod, proč jsou ramena spirálních galaxií tak nápadná, je ten, že ve spirálních ramenech se nacházejí jasnější hvězdy. Spirální ramena jsou hlavní oblasti vytváření hvězd ve spirálních galaxiích a také jsou to místa, kde je nalezeno mnoho významných mlhovin.

Ve spirálních ramenech je větší koncentrace hvězd, neboť hvězdy se tam pohybují jakoby v potenciálové jámě. Úhlová rychlost rotace hvězdného pole je rozdílná od úhlové rychlosti pohybu spirálních ramen. Hvězdy rameny postupně procházejí.

Důkazy o tvaru Galaxie

První spolehlivou mapu spirálního charakteru Galaxie vytvořil Oort, Kerr a Westerhout v roce 1958 (prvotní verze jejich mapy lze naleznout na serveru absbit.harvard.edu.) V rovině Galaxie mapovali neutrální vodík (HI). Později, v roce 1976, předložili Yvonne a Yvon Georgelin mapu oblastí HII (jasné mlhoviny ionizovaného vodíku), která odhalovala, jak je ionizovaný vodík rozložený podél spirálních ramen. V roce 1993 vytvořili Taylor a Cordes aktualizovanou verzi. Nakonec v roce 1995 J. Vallee prověřil důkazy a dospěl k tomu, že Galaxie má 4 logaritmická spirální ramena (uveřejnění tohoto objevu je na serveru absabs.harvard.edu).

Po dlouhou dobu se přesně nevědělo, že má naše Galaxie ve středu příčku, ale první přesvědčivý důkaz předložili Blitz a Spergel v roce 1991. Informace o přesném tvaru centrální příčky publikovali v červenci 2001 López-Corredoira, Hammersley, Garzón, Cabrera-Lavers, Castro-Rodríguez, Schultheis a Mahoney. Jejich objev je dostupný jako postcriptový soubor. Dospěli k závěru, že centrální příčka Galaxie vypadá podobně jako příčka ve spirální galaxii M95.

Jestliže spojíme všechna tato data, dostaneme níže uvedenou mapu. Máme k dispozici velmi málo dat ze vzdálené strany Galaxie, ale spirální galaxie bývají obvykle téměř symetrické. Vzhled jedné strany galaxie je často stejný s tím na opačné straně.

Mapa

Podobné galaxie

Na následujícím snímku jsou zobrazeny čtyři galaxie, které vypadají podobně jako naše Galaxie. Vlevo nahoře se nachází galaxie NGC 3953, která je vzdálená 55 milionů světelných let a v průměru má 95 000 světelných let. Vpravo nahoře je galaxie NGC 5970 vzdálená 105 milionů světelných let, která má 85 000 světelných let v průměru. Galaxie NGC 7329 (vlevo dole) je ve vzdálenosti neuvěřitelných 140 milionů světelných let, ale je rozsáhlá se svým průměrem 140 000 světelných let. Vpravo dole je galaxie NGC 7723, která se nachází ve vzdálenosti 80 milionů světelných let a v  průměru má 90 000 světelných let.

Galaxie
Galaxie podobné naší Galaxii
Stránka byla naposledy editována 27. ledna 2013 v 15:12.
Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 26113krát.

Vytištěno ze stránky projektu Galaxie (astronomia.zcu.cz/objekty/nase/2228-stavebni-struktura-galaxie)