Spacelab

Laboratorní modul Spacelab byl společným projektem ESA (výroba modulů) a NASA (doprava na oběžnou dráhu a zpět). Jednalo se o laboratorní modul spojený s raketoplánem. Spacelab nebyl schopen samostatného provozu, vědecká obsluha modulu zde prováděla pouze výzkumy, pro ostatní činnosti (jídlo, spánek, atd.) využívala raketoplán.

Spacelab
Spacelab Zdroj: NASA

První modul s fyzikálními experimenty odstartoval spolu s raketoplánem Columbia 28. listopadu 1983 při misi STS-9. Spolu s raketoplánem provedl 166 obletů Země a přistál 8. prosince 1983. ESA společně s NASA připravila přibližně 70 experimentů, které se týkaly astronomie, fyziky, pozorování Země, biologie a pokusů zkoumající vlastnosti materiálů v beztížném stavu. Uskutečnilo se například snímkování oblohy v oblastech ultrafialového záření, detailní studium zdrojů rentgenového záření, měření slunečního spektra s rozsahem 170-3200 mm a celkového toku slunečního záření, studium slabých optických emisí přírodního a umělého původu v atmosféře Země, měření intenzity magnetického pole v okolí raketoplánu, globální studium zemské atmosféry, měření koncentrace vodíku a deuteria v atmosféře za pomoci spektroskopu, zkoumal se vliv kosmického záření na biologické materiály, vliv beztíže na změny imunitního systému, byl pozorován pohyb kapalin v beztížném stavu a jiné experimenty.

Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 1957krát.

Vytištěno ze stránky projektu Hvězdy (astronomia.zcu.cz/hvezdy/slunce/782-spacelab)